Isnin, April 04, 2011

Dunia Kini

Ragam- ragam kehidupan manusia kini..
Orang KAYA dengan perangai KAYAnya..
Orang MISKIN dengan perangai MISKINnya..
Orang berPANGKAT dengan perangai PANGKATnya..
Orang LEMAH dengan perangai LEMAHnya..
Orang berILMU dengan keILMUannya..
Orang JAHIL (bodoh) dengan perangai BODOHnya..


KESIMPULANNYA.. Inilah punca pepecahan dan berpuak2 dengan aneka ragam yang akhirnya menjadi penyakit sosial/hidup.. lalu jadilah penyakit hati.. (iaitu penyakit jiwa)

DARI MATA TURUN KE HATI,
TAK KENAL MAKA TAK CINTA,
LAIN DI MULUT LAIN DI HATI,
WALAUPUN BEGITU ADAT BERKASIH HENDAKLAH SETIA.

Untuk menghindarkan punca penyakit sosial/hidup yang membawa kepada penyakit hati. Kita hendaklah membawa sifat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dan duduk sama tinggi, berdiri sama rendah.

Maksudnya di sini ialah kita saling hormat menghormati. Paling penting hubungan antara Guru, Ibu dan Bapa hendaklah dijaga dan diamalkan. Kerana pada guru adanya berkat, pada ibu adanya keramah dan pada bapa pula adanya hikmah.

Begitu juga hubungan dengan masyarakat, hendaklah mengamalkan dasar berkasih sayang dengan menjaga perhubungan yang harmoni yang melibatkan tindakan perbuatan dan kata-kata yang lahir dari hati yang bersih lagi suci.

Kerana kita telah di beri oleh tuhan 3 unsur utama iaitu akal, nafsu dan hati. Tepuk dada tanyalah hati. Pilihlah satu antara 3 jalan iaitu:-
1)JALAN YANG DI BERI RAHMAT
2)JALAN YANG DIMURKAI
3)JALAN YANG SESAT

"hai orang2 yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (NYA) dan Ulul Amri di antara kamu, kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah ia kepada ALLAH (al-quran) DAN Rasul (sunnahnya). JIka kamu benar2 beriman kepada ALLAH dan hari kemudian yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya"
(an-nisaa': ayat 59)