Sabtu, Februari 14, 2009

Mengaumnya Dua Ekor Harimau Berjiwa Merdeka

Jata negara Malaysia.


Lihatlah dua ekor harimau yang sedang mengaum untuk menunjukkan keberanian , kegagahan dan kegarangannya. Walaupun garang ia masih boleh duduk semeja berbincang lebih setengah abad dengan jiwa merdeka, rasa timbang tara, timbang rasa dan kasih sayang di bawah naungan diraja. wahai anak-anak bunga bangsa... adakah anda anak-anak bunga bangsa yang mudah layu masih layu.. melayuuuuu... Pewaris bunga bangsa UMNO, Pas, Melayu PKR sudah hilang akal atau tidak berakal atau sudah kering akal kehilangan timbang tara. Wahai melayu bunga bangsaku yang mudah layu..Jadilah, insaflah, renunglah, fikirkanlah dan lihatlah dua ekor harimau yang garang yang mana lebih setengah abad berjiwa merdeka masih lagi tidak hilang akal fikiran, berfikiran waras dan tidak kehilangan kasih sayang. Wahai melayu yang mudah layu akalnya, fikirannya, emosinya dan tindakannya. Kembalilah perkukuhkan tali-tali Allah (silaturrahim). Jernihkan fikiran dan terangkan mata hati luaranmu dan dalammu. Jadilah dirimu seolah-olah seperti harimau garang yang panjang muslihat akalnya.

Wahai melayu yang mudah layu adakah kamu-kamu mempunyai kekuatan yang cukup supaya musuh-musuh kamu yang terdiri dari Yahudi, Nasrani dan kuncu-kuncunya merasa gentar dengan kamu. Tetapi keadaan sudah menjadi sebaliknya apabila musuh-musuh kamu telah menterjemahkan kepada dirimu wahai pewaris bunga bangsa. Lihatlah hari ini mereka telah mengadaptasikan (menggunapakai) dan mengamalkan ayat-ayat suci Al-Quran yang terdapat dalam surah Al-Anfal. Yang mana sepatutnya diamalkan oleh orang-orang islam. Lantaran itu menyebabkan seluruh negara islam dan umatnya merasa gentar dengan kekuatan yang dimiliki oleh Yahudi, Nasrani dan kuncu-kuncunya. Kerajaan (Persekutuan) hari ini yang melambangkan dua ekor harimau garang telah melahirkan Petronas, Felda, Felcra, UiTM, Tabung Haji, Telekom, TNB, ASB dan segala macam GLC yang mana dimiliki oleh melayu yang mudah layu. Ini adalah tidak lain dan tidak bukan melainkan untuk membina kekuatan supaya musuh berasa gentar (Al-Anfal :60)

Nukilan ini dihasilkan kerana di akhir-akhir ini semakin ramai melayu yang hilang adab dan adat. Hasil dari itu lahir kecelaruan pemikiran tanpa bersandarkan adab dan adat. Tujuannya untuk menyedarkan anak-anak bunga bangsa dari terus terlena, lalai dan leka walaupun sudah lebih setengah abad merdeka dari satu kemajuan ke satu kemajuan. Kenangilah jerit perit tokoh-tokoh pejuang yang terdahulu dalam memperjuangkan kemerdekaan yang dapat kita kecapi sekarang. Akhir sekali kepada pewaris bunga bangsa, Jangan kita menjadi seumpama seekor kera di atas pokok yang mana apabila dilanda dan dipukul ribut masih tegak, teguh dan tidak jatuh ke tanah. Akan tetapi apabila disapu angin sepoi-sepoi bahasa terus leka dan terlena dan akhirnya jatuh ke tanah.

P/S: Lihatlah perbezaan Jata Negara antara yang lama dengan yang baru. Jata Negara perlu diubah, memandangkan itu adalah jata negara yang lama. Contohnya, Jata baru memaparkan Jambatan Pulau Pinang dan Pokok Pinang di sebelah kiri dan bendera Sarawak diganti dengan jata negara bermotifkan burung kenyalang.