Tidak-lah di-ketahui siapa kah yang mula2 sekali
menchipta seni Silat Kedah ini. Hanya menurut apa yang di-riwayatkan oleh inche
Yahaya Said – guru silat kita – bahawa Silat Chekak ini berasal dari Negeri
Kedah dan di-amalkan oleh keluarga di-raja dan panglima2 yang terkanan
di-negeri ini kira-kira 100 tahun lalu.
Salah sa-orang Panglima Silat Chekak yang
di-ketahui ia-lah Panglima Ismail dan kemudian Panglima Tok Rashid dari Sungai
Daun sana. Peristiwa ini telah berlaku kira2 50 tahun yang lalu dan kubor
Allahyarham itu maseh ada lagi sampai sekarang ini di-satu tempat di-Jajahan Krian
itu.
Panglima Tok Rashid ini-lah yang telah mengajar
Che Yahaya - guru silat kita itu – akan kepandaian silat ini. Konon kabar-nya
tidak-lah ada sa-orang pun yang pernah belajar hingga tammat lengkap saperti
yang telah dipelajari oleh Che Yahaya.
Sekarang Che Yahaya telah
menurunkan pula ilmu-nya kepada putra2 bumi asal-nya ia-itu putra2 kedah
menerusi Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah.
Bersempena peristiwa2 itu-lah maka Silat Chekak ini telah kita berikan nafas
baru dan nama baharu ia-itu “SILAT KEDAH”.
Dari kajian2 yang mendalam terhadap falsafah dan qaedah silat ini kita
merasa yakin bahawa Silat Kedah telah lahir dan di-chipta sa-telah orang2
Melayu memelok Ugama Islam dan oleh orang2 yang sungguh alim dengan ilmu2 igama
dan tahu chara2 silat melayu.
Kalau hendak di-buktikan kata2 tadi dengan
tulisan maka saya kira ini akan memenohi sabuah buku yang tebal. Memadailah
sahaja dalam risalah yang kechil ini kalau saya katakan bahawa SILAT KEDAH
di-chipta berjiwakan KALIMAH ALLAH dan gerak geri-nya berdasarkan ibadat yang
paling besar erti-nya kapada umat islam ia-itu ibadat SEMBAHYANG.
Setiap orang yang hendak mempelajari silat ini akan di-minta menguchapkan perkataan, "SILAT AKU SILAT KALIMAH, AKU SILAT DALAM KALIMAH" dan Setiap pengertian
kata2 itu akan di-tanam kedalam hati kechil-nya sa-hingga menjadi darah daging.
Dan apabila mereka menyerang atau menangkis serangan musoh maka gerak geri
orang sembahyang ada-lah di-gunakan. Ada yang seperti orang bertakbir, berdoa,
roko’, sujud dan lain2. Bahkan berdiri-nya pun saperti berdiri orang
sembahyang, ia-itu berdiri betul dengan kaki yang tidak terlalu terbuka atau
terlalu rapat dan tidak pula satu di-belakang satu saperti lain2 jenis silat
Melayu atau silat bangsa2 lain.
Silat Kedah tidak melangkah ka-kiri atau
ka-kanan atau undor ka-belakang. Bahkan semuanya mara ka-hadapan, ia-nya tidak
memerlukan gerak badan yang luar biasa atau di-luar kemampuan sa-orang manusia
yang normal, saperti gaya akrebat atau gerak tunggang balek. Apa yang
di-perlu-kan hanya-lah gerak biasa atau gerak semula jadi manusia. SILAT KEDAH
ada-lah satu hasil seni dan bukan-nya sokan.
Didalam susunan pelajaran-nya ia mengkaji dan
mempelajari kesimpulan atau keputusan dari beberapa jenis silat dan
penyudah-nya pula bagaimana memotong serangan2 saperti itu dengan chara-nya
sendiri. Sebab itu kalau orang melihat latehan silat ini maka mereka akan dapat
melihat permulaan yang berbagai chara tetapi penyudah yang hampir serupa
sahaja.
Sekarang ini PENCHAK atau TARI di-dalam Seni Silat tidak digemari orang
lagi. Silat2 Melayu kebanyakan yang ada sekarang ini sangat mementingkan
PENCHAK dan TARI ini. Sebab itu bagi pemuda kita dan kaum2 terpelajar yang
sudah terpesona dengan ketangkasan silat2 luar negeri itu, silat Melayu sudah
tidak mendapat perhatian lagi. Ini-lah faktor yang penting sekali mengapa silat
Melayu mundor.
SILAT KEDAH tidak mementingkan tari itu. Silat
Kedah menchari jalan dekat dalam chara-nya bertindak. Karena kami yakin Silat
Kedah ini kalau di-ketengahkan akan tetap menarek perhatian seluroh raayat kita
dan mungkin ia-nya dapat diterima sebagai Silat Kebangsaan kita saperti kita
menerima bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.
Perjuangan menjadikan silat
ini silat nasional bukan sahaja merupakan perjuangan SRI KEDAH, yang memang
bertujuan menyalorkan Kebudayaan Melayu ka-dalam Kebudayaan Nasional bahkan
seharus-nya merupakan satu perjuangan raayat yang chintakan seni budaya bangsa
dalam usaha melawan pengaroh2 luar yang kami perchaya sangat tidak sesuai
dengan keperibadian kita dan mutu-nya tak akan dapat setanding dengan pusaka
asli kita itu.
Sekian.