Sabtu, Disember 31, 2011

Pak Hussin Di Kedah

Semasa di Kedah, Pak Hussin telah membuka Kedai Dobi di Pekan Rabu, Alor Setar. Manakala Ustaz Hanafi menjual ubat dan Pak Haji Zain pula menjual kitab di kedai yang bersaiz kecil. Sebelum buku-buku dan kitab-kitab hendak dijual, Pak Haji Zain terlebih dahulu membaca buku-buku dan kitab-kitab itu.

Di Pekan Rabu ini Pak Hussin telah berkenalan dengan Pak Haji Zain. Selalunya kalau ada masa terluang atau pun habis kerja Pak Hussin akan ke kedai Pak Haji Zain untuk sembang-sembang, mentelaah dan membaca kitab-kitab. Di samping itu kadang-kadang Pak Hussin juga menolong Pak Haji Zain menyemak dan betulkan (edit) setiap kesalahan dan kesilapan yang terdapat di dalam kitab. Sekiranya terdapat banyak kesalahan dan kesilapan pada mana-mana ungkapan dan baris , kitab itu akan di 'ban' dan tidak akan dijual kerana itu adalah 'TANGGUNGJAWAB'.

Namun begitu Ustaz Hanafi tidaklah serasi dengan Pak Haji Zain pada ketika itu walaupun dia kenal Pak Haji Zain. Malah Pak Hussin pernah mengajak Ustaz Hanafi bersembang-sembang dengan Pak Haji Zain tetapi Ustaz Hanafi menolak pelawaan itu. " Lebai Putaq Alam..." kata Ustaz Hanafi.

Sebelum dipanggil dengan gelaran 'Pak Haji', Pak Haji Zain dipanggil dengan gelaran 'Lebai' (orang yang kemudian panggil 'Pak Haji') . Di Kedah pada masa itu dia digelar 'Lebai Putaq Alam' kerana sikapnya yang 'loyar buruk'.